O novomašniškem kelihu na razstavi

O novomašniškem kelihu, ki je na razstavi Plečnik v Beli krajini

1Predstavljamo še en razstavni eksponat, ki poleg makete preloške cerkve vzbuja pozornost na razstavi "Plečnik v Beli krajini", – novomašniški kelih.

Unikatni kelih je last našega rojaka Slavka Judeža, po rodu iz Grdunov v preloški fari, ki je zdaj župnik v Višnji Gori.

Zakaj kelih na arhitekturni razstavi? - Zato, ker je arhitekt Plečnik načrtoval ne le zgradbe, ne le njihovo notranjo opremo, ampak je tudi eden največjih snovalcev t. i. sakralnega posodja. In v katoliški liturgiji najpomembnejša sakralna posoda je KELIH.

Plečnikovi kelihi pomenijo izjemen prispevek umetnosti 20. stoletja, tako po kakovosti kot po številu. Svoj prvi kelih – t. i. Andrejev kelih – je zasnoval že konec leta 1912 za brata Andreja, zadnje kelihe pa v svojem zadnjem letu življenja.

In kakšna je zgodba novomašniškega keliha na naši razstavi?

Naš rojak Slavko Judež ga je leta 1996 prejel za novomašniško darilo od svojih sorodnikov.

2Načrt zanj so poiskali v Plečnikovi zbirki Arhitekturnega muzeja v Ljubljani, in sicer med Plečnikovimi še nerealiziranimi kelihi. Med njimi si je Slavko, ki ga poznamo kot estetsko izredno zahtevnega človeka, izbral Plečnikov načrt iz leta 1946. Torej iz obdobja, ki je v Plečnikovem opusu snovanja kelihov nekaj posebnega, ker se je takrat ukvarjal z mislijo o kelihih z ročaji. In tak je tudi kelih za Slavka Judeža: ima značilno obliko antičnega amphikypellona, torej spominja na antično posodje, klasično keramiko. Sploh pa je tudi celoten kelih zasnovan po vzoru grškega templja, posebno stalce (spodnji del keliha), ki s stebri spominja na grški tempelj.
Napis na kelihu – "OČETA VEČNI SIN" in "ŽRTEV NEDOLŽNA" – se oblikovno ujema na obeh straneh in se nanaša na motiv na čaši: Jezus z apostoli pri molitvi v vrtu Getsemani. Motiv, ki je bil tako blizu ne samo Plečniku – temu izrednemu molitvenemu mislecu ter globoko in iskreno vernemu kristjanu, ampak je blizu tudi sedanjemu lastniku keliha.
Motivi cerkvenih očetov sv. Miklavža, sv. Roka in sv. Alojzija na medaljonih so izbor naročnikov keliha.

3Po Plečnikovem načrtu iz l. 1946 je ta kelih izdelal pasar Ivan Erklavec z Lavrice. Ročaja keliha ter reliefni motiv Jezusa z apostoli pri molitvi v vrtu Getsemani so delo akademskega kiparja Draga Tršarja.

In s tem kelihom je Slavko opravil svojo prvo evharistično daritev na novi maši, najprej 7. julija 1996 v kapiteljski cerkvi v Novem mestu in potem še na ponovitvi nove maše pri nas v Grdunih, pri kapelici Rožnovenske Matere božje.

4 567

Ana Starešinič (12. 12. 2017)

P. S.: Zgodba Slavkovega keliha, izdelanega točno 50 let potem, ko ga je Plečnik zasnoval, je še en dokaz, kako aktualna so Plečnikova snovanja še mnogo let po njegovi smrti. In če nekatere njegove stvaritve še danes niso realizirane, to še ne pomeni, da tudi nikoli ne bodo!

Plečnikovi simboli v preloških klopeh

Plečnikovi simboli v preloških klopeh

1210-1Tako kot v preloških lestencih pa se Plečnikovega sporočila na da prezreti niti v preloških cerkvenih klopeh.

V njihovih ornamentih lahko prepoznamo črko P. Morda kar P kot Preloka. Spet kdo drug bo v teh ornamentih prepoznal Pastirsko Palico, Pastoralni simbol dušnega Pastirja, saj so klopi v božjem hramu ...

Ali pa veliki P kot Plečnik. Veliki mojster nam je v tem P-ju pustil svoj podpis, kot so to počeli vsi veliki umetniki pred njim! In mojster Plečnik je danes svetovno ime. Plečnik je naša blagovna znamka (žal še veliko premalo izkoriščena!), Plečnik je "ime", Plečnik je danes v svetu brend.

Tesno ob tem P-ju pa prepoznamo še obrnjeni, podvojeni P. Morda Plečnik in Preloka v enem, morda še kaj več, pač odvisno od nas samih ...

In zaradi vse te večplastne simbolike smo ta P oziroma dvojni P, ko smo pripravljali razstavo "Plečnik v Beli krajini", izbrali za vinjeto, droben okrasek, ki zdaj povezuje celotno razstavo.

1210-2

Ana Starešinič (10.12. 2017)

Plečnikovi simboli v preloških lestencih

Plečnikovi simboli v preloških lestencih

1209-1a

Kaj nam torej veliki mojster sporoča v lestencih v naši cerkvi? Oziroma - in najbrž še bolj pomembno - kaj te luči pomenijo nam, kaj v njih vidimo mi?

Lestenca visoko pod cerkvenim stropom sta narejena iz plemenite kovine. Kot je znal povedati naš pokojni mežnar Peter: ker sta bližje oltarju in bližje nebesom, se zato bolj svetita. V cerkveni ladji vabijo gor v nebo s svojo svetlobo luči v obliki zvončkov. Zvončki ne le zvonijo, pozvanjajo in vabijo; zvončki, ki spomladi prvi pokukajo skozi sneg, so tudi glasniki svetlobe in življenja, zmage nad temo zime. Skozi soj svetlobe teh luči – zvončkov iz plemenite kovine – pa se moramo potruditi, da ugledamo v soju bleščeče svetlobe skriti Marijin monogram. Pozorno moramo pogledati, tako nevsiljivo, tiho in dostojanstveno vabi. Vedno v ozadju, mirno, skromno, a vedno vseprisotno. Vidmo le, če si to zares želimo, če se ustavimo in si vzamemo čas za opazovanje, iskanje in kontemplacijo.

Nižje in bližje ljudem, pod korom, pa visijo trije lestenci – leseni in masivni. Bližje ljudem, na pol poti med nebom in zemljo torej les! Toda les, ki se v soju svetlobe sveti kot oni z višine, gor z neba, iz plemenite kovine. Les – trnje, trnova krona žrtvovanja. Lestenec krona je simbol trnja in trpljenja, pa tudi gospodarja, kralja in vladarja. Skozi trnje do zvezd ('Per aspera ad astra'). Skozi trnje, skozi trpljenje pridemo višje gor pod nebo in do zvezd. Kajti ko se ta krona zasveti, se zazdi, kot da zažari plemenita kovina. V hipu postane nekaj drugega, še več, – postane nebeška luč.

In sence svetlobe po svodu okoli nje spominjajo na odseve ljudi, duš na nebu. Toda sence figur na nebu, tj. stropu cerkve, zaživijo šele v luči, svetlobi, ki žari iz središča krone.

Pozornemu opazovalcu pa morda ne uide niti namig na Nezemljane in njihove elipsaste (ne tako) neznane leteče predmete ...

Seveda pa lahko simboliko Plečnikovih preloških lestencev razumemo še kako drugače, a eno je gotovo: Plečnikova simbolika je večpomenska in večplastna!

1209-2

Ana Starešinič (9. 12. 2017)

P. S.: V naslednjem prispevku pa o Plečnikovi simboliki v preloških cerkvenih klopeh.

Plečnik kot najpomembnejši sakralni arhitekt (Škofija Novo mesto)

Plečnik kot eden od najpomembnejših sakralnih arhitektov: vodnik, pastir, ki nas s svojimi stvaritvami vodi (Škofija Novo mesto)

Iz članka na spletni strani naše škofije:

- V nabito polni dvorani Pastoralnega centra v Črnomlju so sredi novembra odprli razstavo ... Z njo so počastili letošnje Plečnikovo leto ... ter obudili in počastili Plečnikova snovanja za Belo krajino.

in

- ... v preloških cerkvenih klopeh - Pastirska Palica, Pastoralni simbol dušnega Pastirja, veliki P kot Plečnik, mojster, ki je danes svetovno ime. In prav ta P si je razstava izbrala za svoj simbol, za vodilo in za rdečo nit.

1208-3Pastirska Palica, Pastoralni simol dušnega Pastirja, veliki P kot Plečnik

A. S. (8. 12. 2017)

Škofija Novo mesto: Papež želi slišati tvoj glas – Plečnik

Škofija Novo mesto: Papež želi slišati tvoj glas – Plečnik
1208-1
Nekaj poudarkov iz članka si preberite TUKAJ.

A. S. (8. 12. 2017)