Novo okno v svet za Belokranjce

Pa ne danes, ampak pred 100 leti. 25. maja 1914 je namreč v Belo krajino pripeljal prvi vlak, po novi progi od Novega mesta do Metlike in naprej v Karlovec. Bela krajina je bila zadnji košček slovenskega ozemlja, takrat še v Avstro-Ogrski, ki je dobil železnico.  Zaradi takšnih in drugačnih geopolitičnih, gospodarskih in vojaških interesov  je morala nanjo čakati kar pol stoletja, ljudje, obupani nad gospodarskimi  razmerami, pa so se množično izseljevali v Ameriko.

Torej je razumljivo, da je bilo veselje ob prihodu prvega vlaka v Belo krajino nepopisno.  Praznično razpoloženje je vladalo na vseh postajah vzdolž ta dan odprte proge. 

Belokranjci so si od železne ceste veliko obetali:  boljšo prometno povezavo s Kranjsko oz. Ljubljano in čez Kolpo s Karlovcem in Hrvaško, delovna mesta, gospodarski razcvet  ...

Vendar je prišla prepozno. Že čez 2 meseca je izbruhnila 1. sv. vojna in proga, ki naj bi nam končno pripeljala blagostanje, je začela že konec julija odvažali prve Belokranjce na fronto. 

Potem je svoje naredila še druga svetovna vojna (rušenje ključnih objektov, železniških mostov, tudi viadukta Otovec). In po vojni spet obnavljanje in grožnje, da bodo belokranjsko železnico zaradi nerentabilnosti  ukinili.

No, ukinili je niso, nujne posodobitve pa tudi ni od nikoder! In tako vlaki k nam še danes vozijo s stoletno potovalno hitrostjo.

A. S. (7. 5. 2014)

Deli z ostalimi